Akte van overlijden

Een akte van overlijden bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. Deze akte is nodig vooraleer de ambtenaar van de burgerlijke stand de toestemming tot vervoer en begraving of crematie van de overledene kan geven.

    Hoe aanvragen?

    De overlijdensakte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente in kwestie stuurt de akte daarna door naar de gemeente waar de overledene woonde.

    U kunt een uittreksel of afschrift van de overlijdensakte aanvragen bij het gemeentebestuur waar de persoon is overleden. Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen via het e-loket van die gemeente.

    Sinds 1 januari 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert uw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.

    Prijs

    Gratis

    Dienst Burgerlijke Stand

    Openingsuren

    Maandag : 9:00 12:00
    Dinsdag : 9:00 12:00
      14:00 16:00
      17:00 18:45
    Woensdag : 9:00 12:00
      14:00 16:00
    Donderdag : 9:00 12:00
    Vrijdag : 9:00 12:00
    Verklaring over cookies